الأربعاء، 5 مارس 2014

مفيش حد أحسن من حد الرجال عوانس أيضاً



بيقولوا أزمة الإسكان والبطالة والأزمة الاقتصادية العالمية، ومطالب أهالى البنات المبالغ فيها وإرتفاع أسعار الدهب هما دول الأسباب الرئيسية فى عزوف الرجال عن الزواج ، لكن أنا بقى شايفة أن كل ده بقى ستارة لأسباب تانية موجودة فى العمق،وعشان كده عزيزتى العانس مش أنت لوحدك اللى موصومة بحدوتة العنوسة دى لكن أصبح هناك الكثير من العوانس الرجال،عندما تزوجت اتضح لى أن هناك العديد من المقربين لأصدقاء زوجى لم يتزوجوا بعد، وهالنى ذلك كنت أعرف أن هناك عوانس من الرجال بالطبع لكن لأسباب محددة مثل الفقراء من الرجال أو الذين أجبرتهم الحياة على أن يتحملوا نصيبهم من رعاية أسرهم أو تحمل تجهيز وتزويج أخواتهن الفتيات أو رعاية أمهاتهم المريضات، أو من استغرقتهم الدراسة والبحث والعمل وهؤلاء قليلون، أما العوانس من الرجال الذين يعيشون حياتهم وهم مقتنعون بأن الزواج مؤسسة فاشلة وأنه حبس لحرية الرجل، وأنه صداع وطلبات من زوجة تأتى ومعها كل الأعباء والمسئوليات فهذا فى نظرى شذوذ، نعم أنا مع الحرية وبالتأكيد مع أن كل شخص سيد قراره، لكن الفتيات العوانس المظلومات فى مجتمعنا ويوصمهن المجتمع بوصمة العوانس ويصبحن مهددات ومصدر للتهديد للكيانات الأسرية الأخرى ، حيث تخاف كل واحدة من صاحبتهن على الأفندى بتاعها من صاحبتها العانس، وان قعدتها من غير جواز دا لأن فيها إن ولكن وأكيد عاملة عملة، لكن الراجل اللى قرر يصرمح ويصيع ويكون حسب رأى الرجال العوانس كالنحلة التى تمتص رحيق كل زهرة أو رجل يأكل من طبق فاكهة متنوع يغير كل يوم فيما يشتهيه فده لأنه راجل وكأن كلمة راجل باسورد سحرية لكل التصرفات الشاة الخاطئة التى يرفضها أى دين أوأى مجتمع سوى، وبعدين الرجالة خايفة من الجواز عشان المسئولية بلا خيبة هو فيه راجل بيتحمل مسئولية قبل أوبعد الجواز، دا الأولى بقى بينا أحنا اللى نختار العنوسة، دا الراجل قبل الجواز مسئول من ماما وبابا واخته واللى رايحة واللى جاية دى تغسل ودى تطبخ ودى تجيب الطلبات ودى تكوى ودى يتفسح معاها والتانية يتكلم معاها فى التليفون والتالتة لزوم المشاوير والله أعرف بنات هى اللى بتجيب الدباديب والقمصان والتى شيرتات والهدايا المحترمة والباشمهندس بقى يجى جايب لها وردة وإن جابها كمان ويكتفى برنة بينما هى تتصل وترغى على حسابها بالساعات، شوفتوا النكتة! وبعد الجواز خدى عندك من أول الطلبات من بره البيت للشغل جوه البيت كبير ، للمساهمة أو تحمل جزء  من مصروف البيت لو بتشتغلى، لمجاملة حماتك والمصيبة لو عنده أخوات بنات مضطرة تجامليهم وتحسنى علاقتك بيهم وإلا يسخنوا أمهم والأم المحترمة تسخن دلوعة ماما اللى يسود عيشتك بعد الغسل والكنس والمسح وخلفة العيال والرضاعة والتربية وتبقى وش نكد وما بتبطليش طلبات والبيه يشترى دماغه مع اصحابه أو عند مامته أو بيهيص بره ، الغريبة أن الواحدة فينا بتعنس لسببين مالهمش ثالث أما مفيش عرسان بتتقدم خالص أو عرسان فشنك من فئة أهو راجل والسلام وضل راجل ولا ضل حيطة، والله الحيطة مظلومة فى المقارنة لأن بعض الرجال فاقدين للظل أما الحيطة فمازالت محتفظة بالظل، وكمان محيط الاختيار بتاعها محدود لأن لازم تاخد من دينها ومن بلدها عشان جنسية الأولاد، وتأخد الراجل الأكبر منها عشان عيب تتجوز أصغر منها ومش عيب يكون أقل منها فى التعليم أو المستوى الفكرى أو الثقافى أو الاجتماعى وممكن يكون فى أى فئة من الفئات الاجتماعية مطلق أرمل عانس ، أما الرجل العانس فيعنس ليه؟ دا له حق الاختيار من كل الأديان والجنسيات والأعمار والفئات والمستويات ماهو مادام شعار الراجل ما يعيبوش غير جيبه هو المرفوع فى مجتمعنا طول ما أحنا بخير!، عموما لو الراجل من غير سبب مقنع فكرى ألف مرة قبل الارتباط بيه مش هاقولك المطلق ولا الأرمل أحسن منه لأن ده ساعات كتير ما بيكونش صحيح ، لكن هاقولك اختبرى شخصيته لأنه لو الواحد قرر يصوم وهو جعان وقدامه كل أنواع الأكل يبقى فيه حاجة فى طبيعته مش مظبوطة ومش شرط الطبيعة البيولوجية، ممكن طبيعته الذهنية أو النفسية، وبالنسبة للعوانس من الرجال إذا اخترت العنوسة فأنت كافينا خيرك شرك بس حذارى تغير وجهتك لأنك مش أنت اللى هتبلى بالجواز لكن مؤسسة الجواز هى اللى هتبلى بيك.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق